Keresés
Close this search box.
Mi a home staging jelentése

HOME STAGING - AVAGY AZ ELADÁSRA FELKÉSZÍTÉS TUDOMÁNYA

Egyre többet hallani ezt a magyartalan, rosszul hangzó kifejezést, de mibenléte még sokak számára nem ismert. Vajon miért fontos, hogy felkészítsük az ingatlant az eladásra? Erre próbálunk választ adni alább.

Ha eladásra hirdetjük meg  lakásunkat, az otthonunkból hirtelen árucikk lesz és be kell látnunk, hogy a Vevő az ő otthonát szeretné látni benne, nem a miénket. Ezért fontos, hogy meg tudjuk mutatni neki az ingatlan legjobb arcát, előnyeit. Ehhez ismernünk kell a célcsoportunkat és azok igényeit és azt figyelembe véve tudjuk felkészíteni az ingatlant.

A HOME STAGING SOKKAL TÖBB MINT STYLING, DEKORÁLÁS

1. ELADÁSRA FELKÉSZÍTÉS
Szerencsére az eladásra felkészítés minden típusú ingatlan esetén működik, bár eredetileg az igazán jó állapotúakra lett kitalálva.

Megtapasztalhatod, hogy egy korántsem tökéletes lakás, vagy ház is mennyire más hangulatúvá és értékűvé vált a felkészítés végére.

Fontos, hogy mit emelünk ki, milyen színeket használunk, milyen miliőt teremtünk, de foglalkozni kell a felkészítés során a bútorokkal, a terek funkciójának megmutatásával és a stylinggal is. Mindezt a célcsoport számára  készítjük.

Mit értünk célcsoport alatt? Azokat a vevőjelölteket, akik számára az adott ingatlan megfelelő lehet. Pl. egy negyedik emeleti, lift nélküli lakást valószínűleg nem idős emberek fognak megvásárolni, tehát ne nekik készítsük fel. 

A célcsoport meghatározásánál meghatározó az ingatlan elhelyezkedése, nagysága, szobáinak száma és több más szempont is.

Lényeges az is, hogy mire költünk és mire nem: a világ minden pénzét rá lehet áldozni egy ingatlanra „hogy a legjobb arcát mutassuk meg”. 

Kell a szakértelem és a tapasztalat, hogy beleférjünk a klasszikus 1- 5%-os keretbe (ezt jó állapotú ingatlanok esetén, és az ingatlan értékéhez viszonyítva számoljuk).

Tehát egy 50 milliós lakás esetén körülbelül 500 ezer és 2,5 millió között van  a felkészítés költsége, efölött már felújításról beszélünk. 

Természetesen van, aki nem szeretne ekkora összeget sem rááldozni a felkészítésre, ekkor is megéri elvégezni.

Előre jó tisztázni, hogy mennyit szánunk a munkára. Bár ha többet áldozunk rá, több  hasznot is várhatunk, de ehhez tudnunk szükséges, hogy tudjuk, mik a megtérülő beruházások. 

Központi kérdés tehát, hogy annak készítsük fel a lakást, aki értéket lát benne és hogy ő meg is találja az ingatlant.  Ehhez megfelelő stratégia és felkészültség szükséges.

2. MARKETINGTERV
 A Home Staging magába foglalja a piackutatást, piacelemzést, az optimális ár meghatározását, marketingtervet, az eladást könnyítő hirdetési szöveg megírását, sőt a profi fotózást is. 

3. ÁRAZÁS
A nem megfelelően árazott lakás hamar hátrányba kerül a társaival szemben. A túlárazott ingatlanról elkattintanak az emberek és többször meg sem nézik. Közben az idő halad, az eladó pedig nem jut a pénzéhez. Ezért a szakértő árazás is a felkészítés kardinális része.

 

3 fontos hiba, amelyet a legtöbb eladó elkövet értékesítésekor, de Home Staginggel elkerülhető: 

  • Fizikálisan nincs felkészítve az ingatlan az eladásra – pedig a vevő a jövendő  otthonát keresi benne
  • Az ingatlanhirdetés nem tűnik ki a tömegből – nem veszi észre a leendő vevő
  • A nem megfelelő árazás (és a piac ismeretének hiánya) miatt nem kel el a lakás; a túlárazással sok pénzt lehet veszíteni

A home staging az USA-ból érkezett hozzánk, ott általános, hogy az ingatlanokat „felkészítve” dobják a piacra. 

Én először a 2010-es kiadású SZÖKŐHÉV című filmben találkoztam ezzel az akkor még ismeretlen mesterséggel, ahol is a főszereplő hölgy értékesítendő  ingatlanokat rendezett be (romantikus filmek kedvelőinek ma is aktuális bakancslistás alkotás :-). 

A home staging elsődleges és legfontosabb célja, hogy az ingatlan gyorsan, a maximum áron találjon gazdára anélkül, hogy ez a vevő felé tisztességtelen lenne. Tehát az ingatlan valódi értékeinek megmutatása a cél. Hiszen minden ingatlan jó valakinek, csak más-más igényei vannak a vevőknek. Meg kell hát találnunk azt az EGY vevőt, ebben vagyunk mi a segítségedre.

Többféle felkészítés csomagot kínálunk, kreativitástól és szándéktól függően mindenki megtalálhatja a neki megfelelőt.

A Home Staging, barátságosabb nevén az eladásra felkészítés során rendszerint az ingatlan értékének 1,5 – 5 százalékát teszik ki a költségek. Bár ha csupán lomtalanításon esik át egy lakás, sokszor azzal is csodát lehet tenni. 

Mi már készítettünk fel úgy teljesen átlagos állapotú lakást, hogy 2 hétvége selejtezés, rendrakás és takarítás után csupán néhány dekoráció került ki, mégis rekordáron lett értékesítve. 

Érdemes tehát végiggondolni, hogy mit szeretnénk megmutatni a vevőnek és hogy ő vajon mit szeretne látni az ingatlanunkban. 

Tévedés azt gondolni, hogy a felkészítés befejeződik az ingatlan szépítésével. Gondoskodnunk kell róla, hogy kitűnjön a tömegből , a hirdetések tömegéből – emiatt szükséges a profi fotózás és a profi hirdetési szöveg, ezeken nem érdemes spórolni.